Gå til hovedinnhold

Brudestasen


Og så var det brudestasen da. Her er det kappet noen hoder for å holde fokuset på kjolen :) Faktisk det første jeg sydde på min nyinnkjøpte Husqvarna modell knall oransje, knall kul. Fikk lyst til å tegne kjolen selv så jeg tok utgangspunkt i standarmønsteret mitt for skjørt og for topp siden jeg allerede hadde sydd med det og visste hvordan det passet. Dette var før bysta var i hus så her var det mye vrenging av armer og mange knappenåler litt inn i kjøttet før den skjulte glidelåsen i ryggen satt som den skulle. Jeg delte opp mønsteret midt foran og la inn et litt mørkere stoff i skjøten og broderte blomster av perler i ulike bruntoner i en stripe på midten. Slepet lagde jeg bare i et flatt stykk som jeg satte fast med borrelås på skjørtet under toppen så når jeg var lei av å passe på hvor det var så kunne jeg bare ta det av.

Hele kjolen er sydd i thai-silke. Et veldig takknemlig stoff å sy i fordi det er så stødig. En ulempe er at det rukker seg veldig lett og jeg er ganske misfornøyd med en del bilder pga rukker. Midt foran er det masse stryke-stivelse for å sikre dagen.

Sløret er ganske enkelt en stor sirken med silkebånd rundt kanten. Jeg kjøpte en gjennomsiktig liten kam til å sette i håret og sydde den fast ca 15 cm fra midten av sirkelen slik at sløret falt seg fint i litt ulike høyder. Utrolig at om en kjøper et slør så koster det gjerne 1500-2000 kr, mens det koster max 200,- å sy og så er det så utrolig enkelt at alle kan gjøre det!


Her er noen andre utkast fra skisseblokken:



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

God-symaskinen min

Husqvarna 2000, modell 63 40, knall orange, made in Sweden. Denne kjøpte jeg brukt for noen år siden, da var den ca. 20 år gammel. Det kostet meg ca. 2000,-. Jeg var student og ville ha en god og billig maskin. Mor har en enda eldre Husqvarna som fortsatt går og jeg tok det som et kvalitetsstegn. Jeg har bare prøvd Bernina og Husqvarna maskiner i mitt liv og da foretrekker jeg sistnevnte. Jeg lurer litt på å kjøpe ny for jeg mangler søm som kaster over og syr samtidig (jeg bruker å kalle det overlock, men jeg føler jeg blir misforstått når jeg sier det - for jeg tenker ikke å kjøpe sånn fancy overlock-maskin som syr med mange tråder samtidig...???). Uansett - jeg er veldigfornøyd når jeg ser bort fra den manglende sømmen. Maskinen har sånn derre fasinerende godt, gammeldags hullkort-lignende prinsipp hvor en setter i en plugg bakpå med 4 ulike prydsømmer. Jeg bruker det nesten ikke det for jeg syns sømmene er litt sukkersøte, men elastisk søm har jeg brukt litt. Så her går det i rett s

Bæresele

Jeg skulle først sy en mei tai, men så syns jeg det var så knotete å knytte de stroppene så de ble klippet kortere og gjort om til en sele i stedet.

Petra Prøvedukke

Ja, egentlig heter hun Diana og er kjøpt for ca. 1400,- fra Stoff og stil - katalogen. Det er temmelig billig i forhold til hva det kan koste. Jeg har hatt stor glede av denne. Egentlig er den lilla, men jeg har kledd den med lerretstoff etter at jeg har stilt den inn etter mine vitale mål - litt som en øvelse i å lage mønster og litt for å få mer å stikke nålene i og litt for å få noe som minner mer om hudfarge. En litt billigere, hjemmelagd variant av en sømbyste finner du på http://www.burdastyle.com/ lagd ved å snurpe seg selv og en gammel t-skjorte inn i duct tape.