Gå til hovedinnhold

Pappabukse til guttebukse 3

Poden nærmer seg en størrelse som ikke lenger er så enkel for omsøm fra pappa-bukse til gutte-bukse, men denne lite brukte pappa-finbuksa som var lite brukt fordi den var så "bumsete" kunne funke fint. Brukte samme mønster som jeg har vært så fornøyd med før, bare i større størrelse.

Her er sluttresultatet med grå stikninger som bestilt fra gutten. Han liker markerte sømmer og ble veldig godt fornøyd med buksa. Det så utrolig gøy å sy når mottakeren blir stolt.


Litt om fremgangsmåten: Jeg prøver å bruke om igjen mest mulig fra originalbuksa. Linning og glidelås er veldig greit å sprette av i ett stykke. Denne buksemodellen trengte bare linning foran for bak er det strikk.

Innerlommene klippet jeg av så godt jeg kunne og bare krympet til den størrelsen jeg skulle. Ofte godt lommestoff å bruke videre.

Beltehempene sprettet jeg også av. Kjekt å slippe å sy på nytt. For og bakstykket prøvde jeg å sentrer om den buksepressen som allerede var i bukse. Kan være vanskelig å endre på en brett som virkelig har satt seg. Her er alle delene og det som var igjen av pappa-buksa:

Av restene kan jeg kanskje sy en vest, men det rakk jeg ikke i denne omgang. Det må i så fall til å skjøtes noen deler (kanskje med noen grå stikninger til glede for gutten) for å få store nok biter og bakstykket må nok i et annet stoff.

Populære innlegg fra denne bloggen

God-symaskinen min

Husqvarna 2000, modell 63 40, knall orange, made in Sweden. Denne kjøpte jeg brukt for noen år siden, da var den ca. 20 år gammel. Det kostet meg ca. 2000,-. Jeg var student og ville ha en god og billig maskin. Mor har en enda eldre Husqvarna som fortsatt går og jeg tok det som et kvalitetsstegn. Jeg har bare prøvd Bernina og Husqvarna maskiner i mitt liv og da foretrekker jeg sistnevnte. Jeg lurer litt på å kjøpe ny for jeg mangler søm som kaster over og syr samtidig (jeg bruker å kalle det overlock, men jeg føler jeg blir misforstått når jeg sier det - for jeg tenker ikke å kjøpe sånn fancy overlock-maskin som syr med mange tråder samtidig...???). Uansett - jeg er veldigfornøyd når jeg ser bort fra den manglende sømmen. Maskinen har sånn derre fasinerende godt, gammeldags hullkort-lignende prinsipp hvor en setter i en plugg bakpå med 4 ulike prydsømmer. Jeg bruker det nesten ikke det for jeg syns sømmene er litt sukkersøte, men elastisk søm har jeg brukt litt. Så her går det i rett s

Bæresele

Jeg skulle først sy en mei tai, men så syns jeg det var så knotete å knytte de stroppene så de ble klippet kortere og gjort om til en sele i stedet.

Petra Prøvedukke

Ja, egentlig heter hun Diana og er kjøpt for ca. 1400,- fra Stoff og stil - katalogen. Det er temmelig billig i forhold til hva det kan koste. Jeg har hatt stor glede av denne. Egentlig er den lilla, men jeg har kledd den med lerretstoff etter at jeg har stilt den inn etter mine vitale mål - litt som en øvelse i å lage mønster og litt for å få mer å stikke nålene i og litt for å få noe som minner mer om hudfarge. En litt billigere, hjemmelagd variant av en sømbyste finner du på http://www.burdastyle.com/ lagd ved å snurpe seg selv og en gammel t-skjorte inn i duct tape.